اشتباهی که هرگز فراموش نمی شود

ریچل ازدواج می کند (Rachel Getting Married)

کارگردان : جاناتان دمی
نویسنده : جنی لومت
بازیگران : ان هاداوی ، روزماری دویت ، بیل ایروین ، متر زیکل

ژانر : دراما ، رومنس
محصول سال : 2008

تگ لاین :

بردیا برجسته نژاد: جاناتان دمی از آن دست کارگردانهای عجیبی است که تقریبا در هر ژانری از خود ردی باقی گذاشته. همه ما او را با شاهکارش، سکوت بره ها (Silence of the Lambs) محصول سال 1991 می شناسیم. اگر کمی موسیقی دوست داشته باشید احتمال دارد فیلمهای مستندش در رابطه گروه New Order یا هنرمندانی مثل Bruce Springsteen و Neil Young را نیز دیده باشید. اینبار دمی با یک اثر دراما / خانوادگی مهمان شماست. نه! اینبار شما مهمان او هستید: «ریچل ازدواج می کند» عنوان فیلم و البته خلاصهء فیلم است. به همین سادگی. قهرمان داستان ما، کیم (با بازی ان هاداوی) از مرکز ترک اعتیاد می آید تا در جشن عروسی خواهرش، ریچل (با بازی روزماری دویت) شرکت کند. او که بر اثر یک اشتباه (بدلیل از خود بیخودی اعتیادش) باعث مرگ برادرش شده است، همیشه سایهء سردی و عدم اطمینان اطرافیان را بر خود حس می کند. و شاید این فاجعه را هرگز هیچکدامشان فراموش نکنند .

فیلم بسیار ساده است. منظورم از بسیار ساده، کاملا بسیار ساده است! شما قطعه ای از زندگی را می بینید. بازیگر ها بازی نمیکنند، زندگی می کنند. دوربین تصاویر را ضبط نمیکند، بلکه زندگی را نمایش می دهد. کارگردان تمام تلاش خود را برای هرچه طبیعی تر شدن فیلم بکار برده است. شما کاملا حس می کنید که بازیگران فکر می کنند و حرف میزنند (نه اینکه دیالوگهای حفظ شده را به شما تحویل دهند)، تپق می زنند، می خندند، گریه می کنند و آنقدر طبیعی اند که بنظر می آید شما مشغول دیدن فیلم تدارکات عروسی یکی از اقوامتان هستید که به دلیل گرفتاری موفق به حضور در آن نشده اید.

فیلم فاقد داستان است. منظورم این است که شما شاهد واقعه یا رویداد یا حادثه ای نیستید. تنها حادثه ازدواج ریچل است. شما شاهد یک زندگی، یک خانواده با تمام زیباییها و زشتیهایش. شاهد پدری نگران، مادری بی خیال، عروسی حساس و خواهری مسئله ساز هستید. اتفاقا شاید تنها شخصیتی از فیلم که باور رفتارش به دلنشینی بقیه نباشد و شما احساس کنید که تنها اوست که دارد «بازی» می کند، همین کیم، قهرمان داستان باشد. پس: اگر دیدن یک فیلم فاقد داستان حوصله تان را سر نمی برد و مشتاق دیدن اوج هنر کارگردانی هستید، ریچل ازدواج می کند را از دست ندهید.

بد نیست بدانید که :

1 – جاناتان دمی در حال حاضر مشغول ساخت آخرین اثر خود است که مستندی ست تحت عنوان مارلی (Marley). این اثر در رابطه با زندگی و آثار باب مارلی، موسیقیدان برجسته جامائیکایی ست.

2 – این اولین نوشته از جنی لومت است که بصورت فیلم در آمده. فیلم جدیدش مرا به خاطر بسپار (Remember Me) به کارگردانی الن کورتر در سال 2010 اکران خواهد شد. او دختر سیدنی لومت کارگردان شهیر آمریکایی ست.

3 – صحنه رقابت ماشین ظرفشویی بین پدر و داماد خانواده برگرفته از یک خاطره واقعی جنی لومت است که خیلی سال پیش بین پدرش (سیدنی لومت) و باب فاس (کارگردان و بازیگر فقید آمریکایی که در سال 1987 از دنیا رفت) اتفاق افتاده.

پ.ن : سایت خبری صنعت سینما (IRASUN) نقد خوبی رو برای این فیلم نوشته . خواندش خالی از لطف نیست.

  1. #1 توسط حسام در 2009/10/25 - 16:18

    تلاش بیش از حد کارگردان برای خلق اثری رئال باعث شده فیلم بیش از حد خشک و فاقد درام و کشش مناسب برای بیننده از آب در بیاد. در ضمن همین موضوع باعث شده شخصیت پردازی مناسبی صورت نگیره. البته تمام موارد اشاره شده مربوط میشه به انتظاراتی که من از یک اثر سینمایی دارم وگرنه اگر این اثر رو در حوزه سینمای تجربی بررسی کنیم شاید نقاط قوت زیادی درش پیدا کنیم.

  2. #2 توسط عروسک سنگ صبور در 2009/10/26 - 09:03

    دقیقا موافقم فقط برهه ای از زندگی یه خانواده است بهمین سادگیهرچند که برهه ای از زندگی خیلی هم ساده نیست

  3. #3 توسط شهاب در 2009/10/28 - 15:04

    فیلترهایی که بین ذهن های ما وجود داره و هر حرف و هر نگاهی رو از خودش می گذرونه و اون طور که ذاتش هست ترجمه می کنه تو این فیلم خیلی هویدا بود . . . خیلی راحت می شد دید زندگی حتی اگه تو یک روزشو ببینی تو یه مکان مشترک چه طور از دید چندین نفر چندین معنی متفاوت و حتی متضاد پیدا می کنه . . . این فیلتر ها باعث عدم درک متقابل بین افرادی میشه که بیشترین حسن ظن رو به هم دارن و گاهی عاشق همن . . . نمی دونم این خصوصیت رو میشه خوب یا بد دونست یا که باید به عنوان بخشی از ماهیت زندگی پذیرفت . . .فیلمی از چندین انسان در یک خونه در حالی که کیلومتر ها بینشون فاصله اس !

بیان دیدگاه